- BLOG, PEOPLE
Wat is een employee value proposition en hoe stel je die op?
- oktober 25, 2024
10 MIN LEZEN
Wil je sneller vacatures invullen en toptalent aantrekken zonder veel tijd, geld of moeite te investeren? Met een sterke Employee Value Proposition (EVP) maak je het verschil. In deze blog ontdek je waarom een krachtige EVP essentieel is voor je organisatie en hoe je in 5 eenvoudige stappen zo’n succesvolle waardepropositie formuleert.
Wat is een Employee Value Proposition (EVP)?
Een Employee Value Proposition is eigenlijk de belofte die jij als werkgever doet aan je huidige en toekomstige werknemers. Het gaat in feite om alle waarden en voordelen die je biedt in ruil voor hun inzet en talent, zoals een aantrekkelijk salaris, ontwikkelkansen, maar ook een fijne werkomgeving of een unieke bedrijfscultuur. Vooral die laatste twee zijn voor professionals steeds vaker doorslaggevend bij de keuze voor een nieuwe werkgever.
Met een pakkende EVP trek je niet alleen makkelijker nieuw talent aan, maar zorg je ook dat huidige medewerkers gemotiveerd en loyaal blijven. Belangrijk is wel dat je EVP realistisch en geloofwaardig is, zodat werknemers zich echt kunnen identificeren met wat je belooft.
DE KRACHT VAN EVP: EEN VERHAAL CREËREN DAT TOPTALENT AANTREKT EN BEHOUDT!
Waarom is een Employee Value Proposition belangrijk?
Een Employee Value Proposition en Employer Branding
Om het belang van een Employee Value Proposition (EVP) te begrijpen, is het nuttig om het bredere perspectief te bekijken. Een EVP is namelijk een belangrijk onderdeel van je employer branding strategie. Die heeft als doel een overtuigend verhaal te creëren, om toptalent aan te trekken en te behouden.
Een sterke EVP benadrukt de unieke kenmerken van je organisatie en overtuigt talent dat jouw bedrijf de beste keuze is. Dit helpt je op lange termijn dus niet alleen gemotiveerde professionals aan te trekken en te behouden, maar versterkt ook je organisatiecultuur, verhoogt de betrokkenheid van je medewerkers, verbetert je productiviteit en bespaart kosten. Zo onderscheid je je van de concurrentie en bouw je een positieve bedrijfscultuur op.
Wil je een bevorderlijke werkomgeving creëren, effectieve leiderschapsstrategieën ontwikkelen of beter talent aantrekken en behouden? Onze experts helpen je graag met een actieplan dat een inclusieve en prestatiegerichte cultuur stimuleert. Plan een gratis digitale koffie of stuur ons een berichtje, dan gaan we meteen aan de slag.
Definieer je EVP in 5 stappen
Een sterke EVP definieer je niet zomaar; het vereist een goed doordacht proces. Hier zijn vijf stappen die je helpen bij het opstellen van een effectieve waardepropositie:
Stap 1: Doe je huiswerk
Start met data te verzamelen via enquêtes, interviews en focusgroepen. Zo krijg je inzicht in de behoeften en verwachtingen van je werknemers. Analyseer ook de concurrentie en industrie best practices. Dit helpt je om te zien wat werkt en hoe je je EVP kan onderscheiden met unieke en waardevolle elementen.
Stap 2: Betrek de juiste personen
Stel een divers team samen van leidinggevenden, HR-professionals en medewerkers uit verschillende afdelingen zoals marketing en sales. Deze variëteit aan perspectieven zorgt voor een goed doordachte en realistische EVP. Teamwork makes the dream work!
Stap 3: Bepaal je ‘why’ en identificeer je kernwaarden
Nu is het tijd om de hamvraag te beantwoorden: Waarom zouden mensen bij jouw organisatie willen werken? Wat maakt jouw bedrijf aantrekkelijk? Is het de kans op persoonlijke ontwikkeling via trainingen of de gezellige werksfeer? Leg deze unieke kenmerken vast in een krachtige en beknopte ‘why’ die aanspreekt.
Beantwoord de volgende vragen om je ‘why’ te definiëren:
Wat is de missie en visie van je organisatie?
- Wat zijn je korte en langetermijnambities
- Wat zijn je kernwaarden?
- Hoe verloopt de samenwerking binnen het team?
- Welke gedragsregels zijn belangrijk?
Vat al deze informatie vervolgens beknopt samen in een authentieke en inspirerende ‘why’. Kill your darlings en houd alleen de belangrijkste elementen over die aansluiten bij de behoeften van je doelgroep.
Een inspirerend voorbeeld van een sterke Employee Value Proposition is dat van Google:
“Bij Google geloven we in innovatie en creativiteit. Daarom bieden we een dynamische werkomgeving waarin medewerkers vrij zijn om nieuwe ideeën te verkennen, hun professionele groei te bevorderen en een impact te maken op wereldschaal.
Stap 4: Test en verfijn je EVP
Staat de eerste versie van je EVP op papier? Test je EVP dan met een aantal medewerkers voordat je deze breed uitrolt. Vraag of het verhaal herkenbaar is en overeenkomt met hun ervaring. Op basis van hun feedback kan je je EVP dan verder aanscherpen.
Stap 5: Verspreid en communiceer je EVP
Zodra je EVP helemaal on point staat, is het tijd om je boodschap intern en extern te verspreiden. Gebruik verschillende kanalen zoals je website, interne platformen, social media en vacatures om je boodschap uit te dragen, maar zorg er steeds voor dat je communicatie consistent en overtuigend is, zodat je zowel potentiële als huidige medewerkers bereikt.
Creëer je unieke Employee Value Proposition met Markies
Kan je wel wat hulp gebruiken bij je employee value proposition of bredere employer branding strategie? Probeer dan gerust zelf ons Employer Branding Strategy Canvas of neem contact op met onze experts. Zij begeleiden je met plezier van a tot z in het proces, zodat je bedrijf aantrekkelijk is voor talentvolle professionals en je team gemotiveerd en tevreden blijft.