Een Belgisch familiebedrijf uit 1995 laten groeien in 2021 en later.

Belgische specialist in biologische en ecologische producten. Hun assortiment bestaat uit meer dan 5.000 producten. Dit gaat van voeding tot verzorgingsproducten en van reinigingsproducten tot non-food. We bieden eigen kwaliteitsmerken, onze ‘huismerken’, aan en hebben eveneens een gamma aan exclusieve en distributiemerken.

De vraag: Hoe sneller groeien dan de biomarkt en wat kunnen we zelf doen met fysieke retail?

We zoeken een partner die ons kan helpen bij het verkennen van de biomarkt in België en samen met ons kan bepalen welke verkoopkanalen we moeten benaderen en uitbreiden? Hoe kunnen we een nationaal team opzetten en belonen voor groei, zodat ze zich inzetten alsof het hun eigen bedrijf is? Kunnen jullie ons adviseren over hoe we deze mensen effectief kunnen aansturen, een planning kunnen laten maken en hen kunnen laten rapporteren? Welke tools zouden jullie aanbevelen, waaronder een CRM-systeem. Hoe kunnen we onze binnendienst en buitendienst het beste op elkaar afstemmen? Hebben jullie suggesties om sales en marketing dichter bij elkaar te brengen? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze medewerkers zo zelfstandig mogelijk kunnen werken, zodat meer tijd hebben voor focus op nieuwe opportuniteiten, belangrijke klanten bezoeken en het laten groeien van onze mensen?

SALES + MARKETING = structurele groei

Marma

De aanpak: marktanalyse, organisatie ondersteunen en aansturen van mensen.

Marktanalyse

We zijn aan de slag gegaan met het nemen van een volledige foto van de markt in België en de ons omliggende landen

Hoe ziet de biomarkt er vandaag uit? Wat is de totale markt? Wat is de beschikbare markt? Wat is ons marktaandeel? Wat zijn de groeiprognoses voor de markt? Wat zijn de evoluties die de laatste 3 jaar de markt beïnvloed hebben en welke impact hebben die gehad op Marma en haar klanten? Wat zijn de toekomstige evoluties die de biomarkt te wachten staan vanuit zowel een B2B als B2C standpunt? Wat zijn de drivers van de markt (prijs, experience, convenience, kwaliteit). Hoe kan Marma een rol van betekenis spelen in de B2C markt via welke kanalen? En tal van andere vragen die Marma een concreet beeld moeten geven van wat de huidige marktsituatie is, jullie plaats daarin en de potentiële groeimogelijkheden binnen of buiten die markt.

Organisatie ondersteunen en aansturen van mensen

Er is een reële behoefte om na de investeringen in warehousing en logistiek ook de marketing, sales & binnendienst afdeling op een hoger niveau te laten acteren. De 3 afdelingen moeten hand in hand gaan samenwerken om zo op een klantgerichte manier groei te realiseren voor Marma. Zo werden er verscheidene zaken aangepakt, waaronder het salesproces, de segmentatie, hoe een efficiënt marketingplan opzetten, een CRM-platform en een campagne platform implementeren.

Het resultaat: aangenaam verrast.

In 2022 is over het algemeen de markt gedaald met 15%, maar Marma is erin geslaagd om zijn marktaandeel te vergroten.

Experts die hebben meegewerkt.

Hans is al meer dan 20 jaar actief als strateeg, waar hij bedrijfstransformaties van binnenuit realiseerde voor onder meer de volgende grote namen: RHI Inc, Bisnode, Selligent, Neckermann, Coca-cola, Agilitas Group, Ikea en vele andere spelers. Ook is hij actief in de start-up scene als mentor bij het accelerator fonds Birdhouse.

Kurt is een echt ‘mensenmens’. Hij houdt van samenwerken, mensen helpen, beter maken, begeleiden en is daarnaast enorm klantgericht. Na meer dan 20 jaar in verschillende executive marketing & sales rollen, combineert hij nu de menselijke, emotionele aspecten met een ijzersterke resultaatgerichte mindset als het gaat om sales & marketing cijfers.

laten we samenwerken!

Een klankbord sessie van een uurtje om jouw verhaal te doen en te bekijken hoe we jou kunnen ondersteunen.

Scroll naar boven