Succesvollere digitale transformatie: Stel je klanten centraal

10 MIN LEZEN

Sales strategy strategie by Markies

Veel merken bereiken meer succes in hun digitale transformatie door de digitale klantervaring als uitgangspunt te nemen. Maar waarom is het zo cruciaal om klanten vlotjes naar jouw online aanbod te leiden en tegelijkertijd een sterke band met jouw merk te creëren? En hoe pak je dat precies aan? Hier zijn praktische tips om je op weg te helpen.

Het belang van een optimale digitale klantbeleving

In de steeds digitalere wereld is het essentieel om de focus in je onlinestrategie volledig op je klant te leggen. En daar hebben we meteen twee goede redenen voor:

Een geweldig product of uitstekende klantenservice is niet meer voldoende.

1. Veranderend klantgedrag

E-commerce is niet nieuw, maar de manier waarop websites en apps voor klanten worden ingezet is sterk geëvolueerd. Door de verschuiving van offline naar online veranderen ook de wensen van je (potentiële) klanten: Ze verwachten een persoonlijke aanpak, consistente klantbeleving en vooral (online) gebruiksgemak. Door je digitale klantbeleving te optimaliseren, vergroot je dus klanttevredenheid en stimuleer je groei.

2. Klantloyaliteit

Een geweldig product of uitstekende klantenservice is niet meer voldoende. Efficiënte digitale klantervaringen verbinden klanten sterker met je merkverhaal en stimuleren langetermijnloyaliteit.

Je digitale klantbeleving optimaliseren, maar hoe?

Een ultieme digitale klantervaring bieden kan alleen door klanten hun digitale beleving vlot en aangenaam te maken. Hier zijn enkele tips hoe je dat concreet aanpakt:

1. Buyer persona’s

Voor een verbeterde digitale klantervaring is het essentieel om te weten wie je klanten zijn en wat hen drijft. Waar hebben ze nood aan? Wat vinden ze positief aan je website of webshop en wat zijn hun frustraties en ergernissen? Dit bereik je door regelmatig je buyer persona’s, klantfases en contactpunten eens te herdefiniëren, en natuurlijk up-to-date te houden.

3. Adopteer digitale tools

Een andere belangrijke overweging voor je digitale strategie, is technologie adopteren om je digitale aanwezigheid te versterken. Customer experience trends, zoals voice search, chatbots, augmented reality, en vergelijkbare ontwikkelingen, dragen vaak bij aan toekomstige groei en verbeteren de online-ervaring van je klanten.

Heb je moeite om de vele technologische veranderingen bij te houden? Bij Markies staan we klaar om je te ondersteunen met praktische strategieën en tools om je technologiestrategie duurzaam te verbeteren.

Onze Markies-aanpak: de Golden Smarketing Cycle

Sta je open voor bovenstaande tips, maar weet je eigenlijk niet goed waar je bedrijf vandaag staat op het gebied van digitale klantgerichtheid? Dan hebben wij dé oplossing voor je klaarliggen. Met onze workshops op basis van onze Golden Smarketing Cycle, analyseren we snel en grondig je huidige situatie en brengen we jouw sales en marketing team nog dichter bij elkaar. Je krijgt direct een overzicht van waar je bedrijf staat op het gebied van digitale klantbeleving, digitalisering, marktevolutie, klantperceptie en hoe je jouw digitale transformaties kunt verbeteren voor optimale klantervaringen.

2. Investeer in extra kanalen

In de hedendaagse digitale wereld volstaat één enkel kanaal, zoals een website, niet meer. Het is cruciaal om te investeren in extra kanalen die je digitale customer journey en klantbeleving versterken. Naast social media, waarop je kan adverteren, zijn platformen zoals WhatsApp, Facebook Messenger en live chat bijvoorbeeld uitstekende toevoegingen om aan de behoeften van je klanten te voldoen.

4. Maak gebruik van verzamelde data

Veel organisaties realiseren zich niet dat ze vaak beschikken over een schat aan klantgegevens waar ze helaas nog niets mee doen. Hier valt veel winst te behalen, want met behulp van deze data kan je de wensen en behoeften van je klant nog beter begrijpen – en je digitale strategie er vervolgens nog beter op aanpassen.

Klaar voor een krachtige digitale transformatie?

Benieuwd naar de prestaties van jouw organisatie op het gebied van digitale klantgerichtheid en groei? Onze growth agents staan klaar om je te ondersteunen. Laten we samen brainstormen bij een kopje koffie of thee en ontdekken hoe we jouw organisatie verder kunnen stimuleren.

Scroll naar boven