Smarketing: sterke samenwerking tussen sales en marketing

10 MIN LEZEN

Als sales en marketing binnen een bedrijf op elkaar zijn afgestemd, gebeuren er geweldige dingen. Dat noemen we Smarketing. Maar wat is Smarketing precies? Is het relevant voor jouw kmo of bedrijf en zo ja, hoe implementeer je deze aanpak dan precies in je dagelijkse werking?

Een van de grootste uitdagingen waar bedrijven en kmo’s vandaag mee te maken hebben, is een gebrek aan samenwerking tussen sales en marketing. Wanneer deze teams niet op één lijn zitten, zal dit op lange termijn leiden tot miscommunicatie, verspilde middelen en gemiste kansen. Gelukkig  komt hier het concept van Smarketing om de hoek kijken.

Wat is Smarketing?

Smarketing is de strategische samenwerking tussen sales en marketing binnen een organisatie. Traditioneel opereren deze teams vaak gescheiden, maar met goede afspraken, korte feedback loops en regelmatige, directe communicatie, brengt Smarketing daar verandering in voor een meer gestroomlijnde en klantgerichte aanpak. Zo kan je als bedrijf of kleinere kmo meer klanten aantrekken, converteren en behouden.

De juiste teamsamenstelling legt de basis voor duurzame groei

Het belang van Smarketing voor een klantgerichte organisatie

Een succesvolle implementatie van Smarketing biedt je organisatie tal van voordelen:

Een verbeterde klanttevredenheid

Door samenwerking tussen marketing- en salesteams te verbeteren, biedt je organisatie een consistentere en beter gepersonaliseerde klantervaring. Dit leidt tot hogere klanttevredenheid en meer langetermijnloyaliteit.

Efficiëntere processen

Smarketing optimaliseert processen en voorkomt dubbel werk doordat sales- en marketingteams meer resources delen, kennis uitwisselen en beter samenwerken aan gedeelde projecten, wat automatisch leidt tot een efficiëntere werkwijze.

Verhoogde omzet

Een efficiëntere werkwijze betekent ook effectievere leadgeneratie, kwalificatie en conversie. Dit resulteert in meer verkopen en hogere inkomsten voor je bedrijf.

Betere besluitvorming

Door digitale gegevens en inzichten te delen en integreren, krijg je als organisatie tot slot een completer beeld van de customer journey. Dat is handig wanneer je bijvoorbeeld je bedrijfsstrategieën wil optimaliseren aan de hand van datagestuurde besluitvorming.

Effectief leiderschap begint met strategie en focus

Hoe ga je als bedrijf of kmo aan de slag met Smarketing?

Smarketing implementeren lijkt eenvoudig, maar vraagt om een strategische aanpak en inzet van het hele bedrijf. Hier zijn 5 tips om Smarketing direct toe te passen in je organisatie:

1. Definieer gezamenlijke doelstellingen en KPI’s

Eerst en vooral moeten je sales- en marketingteams écht samenwerken en dat betekent gezamenlijke doelen stellen en KPI’s delen. Stel bijvoorbeeld voor marketingdoelen over de hoeveelheid en kwaliteit van leads die zij moeten binnenhalen. Voor sales bepaal je hoeveel van die leads binnen een bepaalde tijd moeten worden opgevolgd en omgezet in klanten. Zo creëer je een gevoel van gedeelde verantwoordelijkheid en motiveer je je teams om samen te werken.

Tip: Stem ook doelstellingen en beloningen op elkaar af. Sales werkt vaak met commissie en bonussen, terwijl marketing zelden van variabele verloning geniet. Om silo’s te doorbreken, moeten doelstellingen en beloningen eerlijk zijn afgestemd.

2. Aligneer processen en technologie

Om het principe van gezamenlijke doelstellingen en kpi’s te ondersteunen, is het belangrijk dat je sales en marketing ook dezelfde tools en systemen gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een Customer Relationship Management (CRM-systeem) om klantinteracties bij te houden en gegevens te delen. Zo hebben beide teams altijd toegang tot dezelfde, up-to-date informatie.

3. Stel een ideaal klantprofiel op

Een ander belangrijk aspect binnen het principe van Smarketing is het ideale klantprofiel. Door een ideaal klantprofiel op te stellen en je klanten hun uitdagingen, behoeften en koopgedrag in kaart te brengen, weet je precies wie je wilt bereiken en wat hun behoeften en pijnpunten zijn. Met deze inzichten kan je je marketing- en verkoopacties perfect afstemmen op je doelgroep.

4. Bevorder open communicatie

Efficiënt samenwerken gaat natuurlijk veel verder dan alleen een ideaal klantprofiel, tools en processen.  Zorg daarom ook voor open communicatie tussen je teams. Moedig regelmatige bijeenkomsten aan, creëer kanalen voor dialoog en deel successen, uitdagingen en inzichten. Alleen zo blijven sales en marketing op één lijn.

5. Investeer in je mensen

Ten slotte is voortdurende training en ontwikkeling cruciaal. Help je teams de vaardigheden en kennis op te bouwen die nodig zijn om effectief samen te werken. Alleen dan kunnen ze de klantervaring echt verbeteren.

Hoe Markies je sales- en marketingteam laat samenwerken

Met Smarketing leggen we de focus op duidelijke en haalbare doelen, wat essentieel is voor een vlotte samenwerking tussen afdelingen. Als experts in groei, sales, marketing, personeel en digitale transformatie, staan we klaar om jou hier uitgebreid bij te begeleiden.

Ben jij klaar om de kracht van Smarketing in je organisatie te ontketenen?

Scroll naar boven