Effectieve marketing en sales: zo bereik en behoud je jouw ideale doelgroep

10 MIN LEZEN

Ken jij je ideale doelgroep goed? Om nieuwe klanten aan te trekken en je klantenbestand uit te breiden, is het cruciaal om je topklanten goed te kennen. Hiermee voeg je een persoonlijke touch toe aan je sales en marketingresultaten, wat je succes vergroot. In dit artikel ontdek je hoe een ideaal klantprofiel je marketing- en salesactiviteiten kan versterken en hoe je ze met ons Ideale Klantprofiel Canvas beter leert begrijpen.

Het is een van die valkuilen die organisaties maar al te vaak overkomt: De focus in je marketingmix ligt soms te sterk op WAT je verkoopt, waardoor je uit het oog verliest AAN WIE je verkoopt. Dit is echter van cruciaal belang voor sterke klantrelaties, want zelfs met het beste product ter wereld bereik je geen succes als je de verkeerde doelgroep aanspreekt (of als je het op de verkeerde manier aanpakt bij je huidige doelgroep).

De klassieke valkuil in marketing en communicatie

Veel bedrijven mikken met hun marketing op de breedst mogelijke doelgroep. Ze denken: “Hoe groter mijn klantenbestand, hoe meer het zal opleveren.” Dat lijkt logisch, maar werkt helaas niet altijd. Met een algemene, weinig doeltreffende boodschap overtuig je minder potentiële klanten en trek je minder snel nieuwe klanten aan. Succesvolle communicatie vraagt om een superconcrete en specifieke boodschap. Dit lukt alleen als je je sales- en marketingactiviteiten richt op een kleine, duidelijk afgebakende doelgroep met specifieke behoeften en wensen. Zo kan je exact die dingen vertellen die de juiste snaar raken en je marketing veel effectiever maken. Maar hoe vind je nu precies die ideale klanten die jou het meest zullen opleveren?

Sales evolueert mee met diverse sectoren, waarbij collega's steeds meer bijdragen aan de salesfunnel door direct of indirect contact met klanten.

Het Ideale Klantprofiel Canvas voor scherpere marketing en sales

Basale marketingdata zoals leeftijd, geslacht en locatie verzamelen is tegenwoordig lang niet meer voldoende om je marketingboodschappen echt scherp te krijgen. Je moet veel dieper graven, je ideale klant op een intiem niveau kennen, tot in de kleinste details. Het Ideale Klantprofiel Canvas is een uitstekende tool om dit te realiseren.

Het Ideale Klantprofiel Canvas is als een schets van je ideale klant – degene die echt waarde haalt uit je product of dienst en op hun beurt waarde toevoegt aan je bedrijf. Kort en krachtig gezegd: dit zijn de klanten waar je stiekem op hoopt. Ze geven je waardevolle inzichten voor je verkoop- en marketingplannen, zodat je je kostbare tijd en middelen kan richten op de juiste klanten en je gepersonaliseerd kan communiceren voor een hogere conversie.

Ideale klantprofiel versus buyer persona

In de marketingwereld hoor je vaak de term “buyer persona” rondzingen. Dat is eigenlijk niets meer dan een gedetailleerde beschrijving van je doelgroep, voorgesteld als een individu met een eigen naam en persoonlijkheid. Hoewel “ideale klantprofiel” en “buyer persona” vaak door elkaar worden gebruikt, zijn ze eerder een verlengstuk van elkaar dan synoniemen. Je ideale klantprofiel is een schets van het type persoon of bedrijf dat je ultieme klant zou moeten zijn, terwijl een buyer persona diepgaandere analyses biedt van potentiële kopers.

Het ideale klantprofiel op het Ideale Klantprofiel Canvas kan je zien als de ultieme potentiële buyer persona. Misschien zijn dat er zelfs meer dan één en heeft product A een ander type ideale koper dan product B. Idealiter maak je dus best één tot drie Ideale Klantprofiel Canvassen voor je hele bedrijf.

Aan de slag met het Ideale Klantprofiel Canvas

Tijd om in actie te schieten! Download   het Ideale Klantprofiel Canvas, en dan nemen we hieronder kort de essentiële velden door voor een volledig klantprofiel:

1. Data mapping

Het gedeelte data mapping omvat de verzameling van enkele standaardcijfers die van vitaal belang zijn om je ideale klantprofiel te bepalen. Voor een B2B-analyse spelen zaken als branche, aantal fulltime medewerkers, regio, bedrijfsomzet en totaal aantal werknemers een sleutelrol. Als je je op B2C richt, kijk je waarschijnlijk meer naar demografische gegevens zoals leeftijdscategorieën of opleidingsniveaus. Deze data helpen je meest betrokken klanten te identificeren en geven inzicht in welke klanten de kern vormen van je ideale klantprofiel.

2. Invloeden en factoren

In dit volgende deel van ons ideale klantprofiel laten we de standaardcriteria achter ons en richten we ons op niet-standaardcriteria die specifiek zijn voor B2B-bedrijfsactiviteiten. Denk aan cruciale overwegingen, zoals of je klant voornamelijk bezig is met P&L (winst) of juist gefocust is op klantrelaties en werknemersbeleving. Het is essentieel om dit soort factoren in kaart te brengen, want hoe meer je weet over de prioriteiten en waarden van je klant, hoe doelgerichter je je producten en diensten kan afstemmen op hun specifieke behoeften.

3. Het beslissingscomité

Ten slotte is het beslissingscomité een sleutelelement om je ideale klantprofiel te bepalen. Wie zijn de beslissingsnemers? Wat drijft hen en motiveert hen in hun besluitvormingsproces? Door die dynamiek goed te begrijpen en door deze inzichten te verkrijgen, kan je als organisatie anticiperen op de behoeften van verschillende stakeholders. Zo stem je je aanpak af op diverse belangen en prioriteiten en vergroot je niet alleen de kans op succesvolle samenwerkingen, maar versterk je ook de langetermijnrelatie met je ideale klant. 

Meer klanten aantrekken en betrekken?

Heb je toch nog wat extra ondersteuning nodig om je ideale klant te doorgronden? Onze Markies growth agents staan paraat om samen met jou de stappen van het Ideale Klantprofiel Canvas te doorlopen. Laat snel van je horen, dan plannen we een digitale sessie in, en bespreken we hoe we jouw marketing- en salesprocessen superpersoonlijk en succesvol kunnen maken. Tot snel!

Scroll naar boven