10 MIN LEZEN
Sales evolueert mee met de dynamiek van diverse sectoren. Waar sales managers ooit de spil waren tussen bedrijf en klanten, is deze dynamiek vandaag drastisch veranderd. Collega’s delen nu meer dan ooit direct of indirect contact met potentiële en bestaande klanten, waardoor ze subtiele, maar invloedrijke bijdragen leveren aan de salesfunnel. Hoe speel je daar als organisatie nu actief op in en hoe betrek je collega’s in je sales-strategy voor duurzaam succes? Lees er alles over in deze blog.
Een nieuwe wind in sales
Heb je als salesmanager of medewerker recent weleens stilgestaan bij de veranderingen in je vakgebied? Traditioneel gezien ben jij als salesprofessional het gezicht van het bedrijf en de enige die de stem van klanten binnen de organisatie vertegenwoordigt. Echter, de traditionele structuur van de salesafdeling lijkt te evolueren en neemt tegenwoordig een geheel andere vorm aan: Een groeiend aantal collega’s, van marketing en customer care tot zelfs boekhouding en IT, komt steeds meer direct of indirect in contact met potentiële en bestaande klanten.
Wil je als organisatie niet achterblijven in de snel veranderende wereld van sales? Dan wordt het hoog tijd om iedereen binnen je organisatie actief te betrekken in je salesfunnels om je sales strategy fris en up-to-date te houden.
Sales evolueert mee met diverse sectoren, waarbij collega's steeds meer bijdragen aan de salesfunnel door direct of indirect contact met klanten.
Klaar voor de toekomst? Vijf tips voor een futureproof sales-strategy
1. Bepaal de meerwaarde van collega’s
Het is cruciaal voor een organisatie om te realiseren dat elk teamlid, van marketing en customer service tot finance en operations, een essentiële rol speelt in de klantreis. Identificeer daarom eerst de extra waarde die je collega’s kunnen toevoegen om je prospectie- en verkoopprocessen te optimaliseren. Door nauwe samenwerking tussen de salesafdeling en klantenservice integreer je bijvoorbeeld moeiteloos klantfeedback over veelgestelde vragen en klachten in je salesstrategie. Zo anticipeer je niet alleen proactief op de behoeften van potentiële klanten, maar creëer je ook een beeld van je bedrijf als betrouwbaar en klantgericht.
2. Stimuleer samenwerking tussen sales en andere teams
De extra toegevoegde waarden van je collega’s in kaart brengen voor een efficiënte sales-strategy is belangrijk, maar om echt impact te maken zijn teams nodig – groepen van individuen die met elkaar verbonden zijn. Sales managers en medewerkers moeten écht vertrouwen opbouwen in de expertise van hun collega’s en samenwerking bevorderen om het prospectieproces te versterken. Klanten verwachten dit ook van jou en je bedrijf: Een complete en naadloze ervaring die hen snel tot ambassadeurs.
Praktisch voorbeeld: Sales en marketing:
Stel, je hebt een marketingcollega die uitblinkt in contentcreatie, en een customer- servicecollega die expertise heeft in klantinteractie. Door boeiende content in te zetten om veelgestelde vragen van klanten te beantwoorden, creëer je niet alleen waardevolle informatie, maar ook een beter gestroomlijnde klantenservice.
3. Word de leider van je sales tribe
‘Tribes’ zijn groepen mensen die verbonden zijn door een leider, een doel, een manier van ‘zijn’… Als salesmanager of salesmedewerker moet je die (sales)verbondenheid tussen je collega’s ook trachten in stand te houden, door regelmatig met het team samen te zitten, te peilen naar wat er leeft en hen te leiden en blijven verbinden als (sales)leider van de groep.
Wil je graag wat extra kennis en methoden om je leiderschapsvaardigheden te verbeteren? Bij Markies staan we voor je klaar om je hierin te ondersteunen. Samen bespreken we praktische oplossingen, waaronder leiderschapsprogramma’s en actieplannen, om een inclusieve en prestatiegerichte cultuur te bevorderen.
4. Wees creatief
Succesvolle salesprofessionals tonen een wil om te blijven leren en durven creatief te zijn door vernieuwende ideeën voor te stellen. Bekijk je producten en diensten bijvoorbeeld eens vanuit een andere invalshoek of bereik meer klanten via originele contentmarketing of socialmediaparticipatie. Niet al je ideeën zullen meteen werken in de praktijk, maar het is die nieuwsgierigheid, passie en flexibiliteit die soms belangrijker zijn dan een standaard-verkooppraatje.
5. Bouw een sterk ambassadeursnetwerk
Als je de bovenstaande tips goed toepast, keer je je salesfunnel om en bouw je een netwerk van succesvolle klantambassadeurs op. Zo creëer je als het ware een groep fans die graag hun positieve ervaringen delen en openlijk praten over wat jouw organisatie te bieden heeft. Nieuwe (potentiële) klanten zullen dit niet ervaren als spam, maar eerder als betrouwbare en vertrouwelijke informatie over je merk of organisatie.
Wil jij ook een futureproof sales-strategy en je klantrelaties versterken?
Om in te spelen op de toekomst van sales is het cruciaal dat je je sales-strategy op tijd afstemt op veranderende salessituaties binnen je vakgebied. Ervaar je op dat vlak wel wat uitdagingen en kan je wat hulp gebruiken? Bij Markies hebben we alle tools en ervaring om je sales-strategy helemaal futureproof te maken. Zo blijven je verkoopresultaten ook in de toekomst duurzaam evolueren.
De Markies salesaanpak: Jouw weg naar succes
We starten met een diepgaande analyse van je huidige verkoopprestaties en markttrends. Vervolgens optimaliseren we je verkoopproces met drie op maat gemaakte strategieën:
- Efficiëntie: Je leert je team efficiënter organiseren en klantconversie te verhogen.
- Standaardisatie: Dankzij de juiste methodes ben je in staat om je verkoopinspanningen beter te sturen en je vooropgestelde doelen te bereiken.
- Gegevensgestuurde verkoop: Je leert gegevens effectief inzetten voor je verkoopplanning.
Spreekt onze beproefde Markies-aanpak je wel aan of wil je er graag wat meer over te weten komen? Laten we dan een digitale koffie plannen en elkaar wat beter leren kennen.