Welke impact heeft een recessie op je salesproces?

10 MIN LEZEN

Markies Shoot at Yust

Onderzoek van Gong.io wijst op een groeiende trend waarin het taalgebruik gerelateerd aan macro-economische factoren de afgelopen weken en maanden in verkoopgesprekken met een opmerkelijke 55% is toegenomen. Uitdrukkingen zoals #crisis, #prijsstijging en #kosten komen vaak naar voren.

Verrassend genoeg heeft deze trend een diepgaand schadelijk effect op zowel winstpercentages als de verlenging van de verkoopcyclus.

het is tijd
om je sales
te aligneren

In dit webinar zullen we dus een gezamenlijke inspanning leveren om te onderzoeken welke maatregelen kunnen worden ingezet om uw verkoopproces op de juiste manier te herstellen.

Daarbij komt dat tijdens een recessie verschillende factoren invloed kunnen hebben op uw verkoopproces. Er is een duidelijke verandering in consumentengedrag omdat de bevolking de neiging heeft om terug te vallen op een conservatief bestedingspatroon, meer te sparen door de onzekerheid die een recessie met zich meebrengt. Dit kan leiden tot een langer besluitvormingsproces en een verlengde verkoopcyclus.

Ook de markt ziet een verschuiving waarbij concurrenten mogelijk prijzen verlagen om prijsgevoelige klanten aan te trekken, waardoor het moeilijker wordt om verkoopvolumes te handhaven. Operationele kosten kunnen ook stijgen door marktfluctuaties, wat de algehele winstgevendheid beïnvloedt.

Tot slot moet het verkoopproces zelf mogelijk worden aangepast om klantgerichter te worden, met de focus op het aantonen van echte waarde aan de klanten. Effectief communiceren hoe uw product of dienst onmiddellijk en aanzienlijk effect kan hebben, kan gunstig zijn voor het tegengaan van recessie-effecten. Vergeet niet, het uiteindelijke doel is om uw verkoopproces op het juiste spoor te brengen.

Scroll naar boven