In deze video bespreken we hoe je het kleurenwiel en emoties kan inzetten in het salesproces. Hoewel kleurenprofielen vaak worden gebruikt om medewerkers te analyseren en samenwerking te verbeteren, kunnen ze ook effectief worden toegepast in klantrelaties, die immers ook een vorm van samenwerking zijn.

Door inzichten uit profielen zoals Lumina Spark te gebruiken, kan je je salesgesprekken afstemmen op de persoonlijkheden van je klanten. Het is belangrijk om deze kleurprofielen al vóór de afspraak in gedachten te houden, zodat je je benadering kan aanpassen. Tijdens de meeting speelt lichaamstaal een grote rol en ook hier kan je de kleuren gebruiken om je communicatie te optimaliseren. Een rode klant houdt van feitelijke en directe gesprekken, terwijl een groene klant juist behoefte heeft aan een gevoel van veiligheid. Gele klanten hechten veel waarde aan creativiteit en innovatie, en zullen nieuwe ideeën waarderen.

Wanneer je met meerdere persoonlijkheden in één ruimte te maken hebt, zoals een marketingdirecteur met een geel profiel en een CEO met een rood profiel, moet je je aanpak balanceren om beide te betrekken en te motiveren.

Na de meeting stopt het werk niet. Denk aan de verschillende behoeften van de kleurprofielen: een rode klant heeft waarschijnlijk al een beslissing genomen, terwijl een blauwe klant meer documentatie nodig heeft. Groene klanten willen graag zekerheid, en gele klanten zijn benieuwd naar wat er verder nog komt.

Door te denken in kleurprofielen kan je je salesaanpak effectiever plannen en beter inspelen op de verschillende persoonlijkheden van je klanten. Deze aanpak is niet alleen nuttig voor interne teamprofilering, maar ook in je gesprekken met klanten.

Scroll naar boven